søndag 28. desember 2014

Noen småbilder jeg har putlet med før jul

Jeg har ikke fått malt så mye de siste månedene, men jeg har i alle fall lurt meg til å male et par småbilder på oppdrag (julegaver). Disse bildene ble først og fremst øvelser i å dryppe og renne med akrylmaling, og lek med lys og skygge. Jeg har falt for denne måten å male på, og har brukt teknikken flere ganger, kanskje fordi det er litt frigjørende, eller kanskje fordi jeg husker at moren min malte et bilde eller to på denne måten da jeg var lita.  Kanskje begge deler.

"Lysegrønn skog", Akryl og ull på lerret, 35 x 35 cm

Dette lysegrønne bildet er litt inspirert av et annet bilde jeg har malt, som het "Skog" (se nedenfor), men jeg har valgt å male lysere og lettere. Jeg håper det falt i smak.




Det røde bildet nedenfor malte jeg med tanke på at det skulle passe litt til et annet rødt bilde jeg har solgt tidligere, men jeg må innrømme at det var vanskelig å "treffe" helt, siden jeg ikke hadde det første maleriet tilgjengelig mens jeg holdt på. En mer erfaren maler hadde kanskje klart å erindre fargebruk og nyanser, mens jeg bare har lett meg fram etter innfallsmetoden. Nå når jeg ser på fotografiene sammen, ser jeg at det er noen småting jeg gjerne ville ha pyntet på, men jeg trøster meg med at bildene bare hadde blitt kjedeligee hvis de var for like.

"Rød skog", akryl på lerret, 30 x 30 cm

Jeg håper jeg får tid til mer maling på nyåret, det vil si, jeg har funnet ut at jeg skal ta meg tid til mer maling. Så da blir det nok slik, også, tenker jeg. :) Jeg ser virkelig fram til å utfordre meg selv mer, både når det gjelder maleteknikker og motiver. Hvis jeg er heldig, får jeg også sjansen til å gå på et malekurs eller to. Jeg opplever at jeg er i en slags lærefase eller utforskningsfase, eller hva jeg skal kalle det, akkurat nå er det viktigere for meg å prøve ut ting og trene på å bli bedre, enn å lage "kunst". Er det en ting jeg er klar over, så er det i alle fall det at jeg har utrolig mye å lære.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar