onsdag 17. september 2014

Mer om veien videre

De siste dagene har jeg ikke hatt tid til å male så mye, for hverdagen har rett og slett tatt overhånd. Tiden bare renner vekk mellom jobb, bringing og henting av unger, fritidsaktiviteter og ting vi må gjøre. Men jeg prøver å nyte de strålende septemberdagene sammen med familien så mye jeg kan. September er jo så vakker! Målet mitt denne uka er å gå minst en tur med ungene og lete etter mose og kongler, det kan komme godt med til høstens og vinterens hobbyaktiviteter!


"Valmuer". September er vakker.

Men jeg gleder meg også til å få tid til å male mer igjen. Akkurat nå sjekker jeg ut aktuelle malekurs, tegnekurs, eller andre kurs i billedkunst. Jeg prøver å gjøre meg kjent med lokale kunstnere (jeg har hatt hodet i en sky når det gjelder slike ting) og rett og slett finne ut av hva som foregår i kunstmiljøet. Jeg har funnet navnet på flere kunstnere som har kurs i både tegning og maling, så det er bare å velge, egentlig. Jeg har også tenkt litt på hvor jeg kan finne andre å male sammen med, og dele erfaringer. Kanskje jeg kan melde meg inn i "Kreativ strek", som holder til i Hemmingstad Kultursenter, og som treffes jevnlig. Det hadde vært koselig! Eventuelt kan jeg slå meg sammen med noen av  de jeg kjenner som liker å male.

Disse nærmeste dagene får jeg nok ikke gjort så mye, da. Nå i første omgang vil jeg buke tida til å gjøre alt klart til jeg reiser vekk neste uke. Og så vil jeg prøve å få malt litt til Kolnesutstillingen. Der skal jeg få vise maleriene mine eller andre ting jeg lager, sammen med flere andre kunstnere og hobbykunstnere. Det gleder jeg meg til!
 
I det siste har jeg også tenkt litt på om jeg bør registrere meg som enkeltpersonsforetak. Jeg er litt usikker på om jeg kommer til å få såpass inntekter på bildene at det er noe poeng i, men en vet jo aldri. Akkurat nå har jeg vel mer utgifter enn inntekter, men det kan jo snu, så klart. Jeg har lyst til å fortsette å utstille bilder, og da kan jo ett og annet bilde bli solgt! Dessuten er det jo fordeler med å være selvstendig næringsdrivende, du kan for eksempel skrive av noen småtterier på skatten. Jeg er ikke akkurat økonom, men noe sier meg at dette kan være bra. :D Forresten har skattekontoret kurs om det å være selvstendig næringsdrivende i november, jeg tror det kan være noe for meg... jeg trenger å vite mer om dette.

Når jeg tenker meg om, bør jeg nok skatte for de kronene jeg fikk av salget nå på utstillingen nå i september. Ikke at det er så mye, men det er jo kjedelig hvis det plutselig viser seg at jeg har inntekter som jeg ikke har skattet for. Som sagt, jeg tror utgiftene er større enn inntektene, så jeg vet ikke om det er noe poeng, men... Huff. Jeg trenger visst det kurset fra Skatteetaten, skjønner jeg. :) Faktisk tror jeg at jeg skal ta en liten telefon og spørre om hva som er lurest å gjøre, det kan jo ikke skade!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar