lørdag 9. august 2014

Kultur og kruseduller

Jeg har lyst til å vise hvor jeg har tittelen til utstillingen min fra, og tittelen på bloggen min, også: Hjertets sunne galskap. Jeg skulle ønske det var noe jeg selv hadde kokt sammen, det hadde jo passet ekstra godt siden jeg er psykolog og burde vite hva det handler om.. Men dette er jo, som jeg har nevnt før, deler av et sitat av Tor Åge Bringsværd, jeg syns han snakket så fint om dette med å være kreativ, og det å lage noe som ikke er så "nyttig" i seg selv:



Kultur og kruseduller er det som mest kan hjelpe oss til å glemme alt vi ellers har lært om å skjære pent av osten. For kunst og kultur – det er hjertets sunne galskap – og alle, både barn og voksne, bør gape sin åndelige kjeve av ledd så ofte som mulig.

Tor Åge Bringsværd


Dette sitatet har jeg hentet herfra, fra et foredrag fra forfatteren. Og her kan du finne mye klokt, spør du meg! :D Her er et annet sitat fra det samme foredraget:



Vår oppgave er å beskytte barn og ungdoms fantasi og skaperglede. Slik at så mange som mulig overlever angrepene fra en snusfornuftig voksenverden, som mener det er viktigere å kjøpe aksjer i utlandet enn å gi alle norske barn en banjo ved fødselen.
Tor Åge Bringsværd


Nemlig!

Her nedenfor er det noen andre som har sagt noe klokt om sunn galskap og dårlig hukommelse... uten at jeg helt vet hvem det er. Jeg syns bare det passet veldig godt til å illustrere nettopp dette innlegget!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar