søndag 17. august 2014

Semiabstrakt og abstrakt

Jeg har aldri våget meg helt på å male abstrakt før, bare noen få semiabstrakte bilder, der du kan ane konturene av noe konkret. Her, på bildet som jeg har kalt "Grønne tanker" har jeg lekt meg litt ved å lime på tøybiter og ulltjafser og kladde på maling (hadde gått tom for strukturpasta). Jeg er ikke helt ferdig med dette bildet, jeg skal blant annet se om jeg kan lage et tre som er litt høyere, og himmelen er litt kjedelig, men det nærmer seg. Jeg er veldig glad for at lapper av ei gammel dongeribukse og noen tjafser med ull kunne komme til nytte, i alle fall!

"Grønne tanker", akryl, dongeri og ull, lerret, 80 x 50, pris 1800

Jeg har altså aldri malt noe helt abstrakt før. Men da jeg satt der forleden, med et digert lerret i 100 x 80 og la på strukturpasta, innså jeg at jeg ville gjøre et forsøk. Rive meg litt løs fra rammene, og det sukkersøte, og prøve å leke meg mer med form og farge. Jeg sier prøve, for jeg kan jo ikke si at jeg mestrer det å male abstrakt helt ennå. Men jeg prøver meg! Her er bildet, som jeg har kalt "Motstand":

"Motstand", strukturpasta og akryl, bokslerret 100 x 80, pris 2800,-

Med noen små justeringer, kan det bli bra. Jeg har prøvd å jobbe med kontraster i former, farge, lys og mørke, sånn at bildet ikke skulle bli kjedelig. Samtidig har jeg prøvd å finne en slags flyt i jobbingen, og naturlige overganger. Balansen mellom de to teknikkene var ikke så lett, oppdaget jeg. Men det var som sagt veldig morsomt!

Videre har jeg tenkt å male et annet, like stort abstrakt bilde, med et litt annet uttrykk. Nå har jeg nemlig fått blod på tann!

Jeg innser forresten at jeg den siste tida har begynt på ganske mange bilder som jeg ikke helt har blitt ferdig med. Begge disse bildene, og minst 3-4 til. Jeg har store planer om å ferdigstille de fleste og få lagt dem inn med både navn, pris og det hele. Og så må jeg jo spare noen få til utstillingen i september, så jeg ikke har vist alt på forhånd! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar